Min rundresa i livet

Resa här hemma och i fjärran land.

Vandringsäktenskap

Kategori: Kinaresan

Detta folk har en speciellt arrangemang när det gäller kärleksförhållanden.När de blir vuxna så flyttar de hemifrån och bor tillsammans med sina syskon. För detta folk gäller inte ettbarns-politiken. Syskonen droppar in i den nya familjen allt eftersom de blir vuxna.
 

image46




När kvinnorna träffar någon som de blir förälskade i eller som de vill ha lite sällskap av så får han komma till henne. Han får däremot vandra hem på natten till sin syster. Dessa förhållanden kan pågå i många år. När hon har tröttnat på älskaren så talar hon om att han inte är önskvärd längre. Han får då vandra vidare till andra. En del män vandrar tydligen runt olika dagar till olika kvinnor. Barnen i familjen har således ofta olika pappor. Naxifolket kallar detta för vandringsäktenskap och vid närmare eftertanke så är låter det ju ganska modernt.

Kommentarer

  • Monica säger:

    oj det hadde jag ingen aning om ,
    Kan va svårt att hålla på alla namnen;)

    2008-04-30 | 22:09:30
    Bloggadress: http://villmanintesavillmainte.blogg.se
  • gatuflickan säger:

    Jag gillar idén!! När man ledsnar får han vandra vidare och man tar en ny. Japp, jag flyttar till naxifolket...

    2008-05-01 | 18:04:13
  • Malla säger:

    Wow...

    Jag vill också bo där...

    Pok

    Mallagillaridénbralla

    2008-05-02 | 07:50:26
    Bloggadress: http://desperatenotwives.blogspot.com

Kommentera inlägget här: